6 listopada 2020 10 minut czytania Bartłomiej Giedyk

Jak zadbać o SEO w kontekście Black Friday?

Okres jesienny przyzwyczaił nas do świetnych okazji zakupowych. Jednymi z najpopularniejszych i zdecydowanie najhuczniejszych z nich są Black Friday oraz Cyber Monday, które od paru lat są chętnie obchodzone również w Polsce. Przygotowania do promocji i widoczności oferty swojego sklepu internetowego z okazji Black Friday i Cyber Monday warto zacząć jak najwcześniej. Sprawdź, jak mądrze i skutecznie zadbać o SEO przed Black Friday!

  • Black Friday to dzień, w którym sklepy przygotowują specjalne oferty promocyjne, zniżki, jednorazowe okazje, a także wydłużają godziny otwarcia.
  • Przygotowując się do wydarzenia jakim jest Czarny Piątek sklepy internetowe powinny zadbać o takie aspekty SEO jak: wydajność serwera, optymalizacja on-site landing page’a, szybkość ładowania strony, linkowanie wewnętrzne oraz zewnętrzne.
  • Praca nad SEO sklepu nie powinna ograniczać się jednak wyłącznie do czasu około-czarnopiątkowego, bowiem sklep powinien być pozycjonowany i optymalizowany przez okrągły rok.

Spis treści

  1. Co to jest Black Friday? Geneza święta zakupów
  2. Kiedy jest Black Friday?
  3. Black Friday w Polsce – czy warto przygotować swój sklep online?
  4. Black Friday w sklepach internetowych – jak się przygotować?
    1. Landing Page na Czarny Piątek
    2. Optymalizacja on-site landing page’a
    3. Wydajność serwera i szybkość ładowania strony
    4. Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
    5. Google Moja Firma
    6. Analiza danych
  5. SEO na Black Friday - Podsumowanie i najważniejsze wnioski

Co to jest Black Friday? Geneza święta zakupów

Zacznijmy jednak od początku. Czym jest Black Friday i skąd się wziął? Zwyczaj ten przywędrował do Europy ze Stanów Zjednoczonych, w których propagowany jest od początku XXI wieku.

Black Friday jest traktowany w USA jako pierwszy dzień sezonu zakupowego przed Bożym Narodzeniem. W czarny piątek sklepy przygotowują specjalne oferty promocyjne, zniżki, jednorazowe okazje, a także wydłużają godziny otwarcia.

W Polsce Black Friday celebrowany jest od 2015 roku, przy czym w każdym kolejnym roku święto to organizowane jest z coraz większym rozmachem.

Kiedy jest Black Friday?

Black Friday przypada na pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia. Następnym coraz popularniejszym komercyjnym świętem, które następuje niemal bezpośrednio po czarnym piątku, jest Cyber Monday.

Cyber Monday zawsze organizowany jest w pierwszy poniedziałek po Black Friday. Warto zaznaczyć, że 6 razy w ciągu 7 ostatnich lat Black Friday wypada w ostatni piątek listopada.

Black Friday w Polsce – czy warto przygotować swój sklep online?

Głównym powodem i zarazem motywatorem do tego, aby odpowiednio dostosować swój sklep internetowy przed czarnym piątkiem, jest ogromna i nieustannie rosnąca z każdym rokiem popularność tego wydarzenia wśród konsumentów. Obecnie aż 75% Polaków zadeklarowało udział w wielu spośród mnóstwa akcji promocyjnych organizowanych w ramach Black Friday przez sektor e-commerce. Co więcej, ogromny potencjał Black Friday sprawił, że to jednodniowe święto przekształciło się – zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami konsumentów – w całotygodniowy maraton zakupowy [1].

Według raportu GfK „Point of Sales Tracking” opublikowanego w 2018 roku 37 proc. Polaków w Black Friday planowało wydać zdecydowanie więcej niż w roku ubiegłym (czyli 2017). Na podstawie przytoczonego badania 46 proc. respondentów w 2018 roku miało zamiar wydać porównywalny budżet na promocje z okazji Black Friday, a jedynie 3 proc. badanych miało w planach wydać mniejsze kwoty [2].

W 2018 roku 26 proc. konsumentów na promocje z okazji czarnego piątku planowało wydać między 500 a 1000 zł, a ponad 20% respondentów szykowało budżet przekraczający 1000 zł. Średnia kwota planowanych wydatków z okazji czarnego piątku wynosiła 382 zł [3].

Black Friday w sklepach internetowych – jak się przygotować?

Przygotowania do Black Friday warto zacząć jak najwcześniej. Święto to z roku na rok skupia coraz większą rzeszę konsumentów, przez co konkurencja na rynku e-commerce staje się coraz zacieklejsza.

Landing Page na Czarny Piątek

Pierwszym działaniem, które warto wziąć pod uwagę, szykując się do czarnego piątku, jest stworzenie atrakcyjnego wizualnie i zgodnego z UX (z ang. User Experience – doświadczeniami użytkowników) landing page’a, czyli innymi słowy strony lądowania. Istotnym elementem takiej strony jest licznik odmierzający czas do rozpoczęcia oferty promocyjnej.

Landing page empik.com na Black Friday
Przykład landing page na Black Friday stworzony przez empik.com

Landing page pozwoli generować mikrokonwersje, a wraz z nimi ciepłe i gorące leady, czyli zbierać dane konsumentów mniej lub bardziej zmotywowanych do zakupów. Takimi mikrokonwersjami, które pozwolą gromadzić bazę potencjalnych klientów może być np. zapisanie się do newslettera lub pobranie aplikacji mobilej. Mikrokonwersją może być również rejestracja konta użytkownika lub klienta. Pamiętajmy, aby personalizować komunikację na landing page’u. Pozwoli to skuteczniej zmotywować do konwersji lub mikrokonwersji potencjalnych klientów.

Przykład landing page x-kom na Black Friday
Przykład landing page na Black Friday stworzony przez x-kom.pl

Co więcej, strona lądowania pozwoli pokazać klientom zajawki produktów i promocji, które będą uruchomione wraz z rozpoczęciem akcji promocyjnej. Warto pokusić się o segmentację oferty produktów na tzw. „przyciągacze”, które będą opatrzone największymi rabatami, „zalegacze”, które zalegają w magazynie, a Black Friday jest świetną okazją, aby się ich pozbyć oraz na produkty w promocyjnej cenie, które będą sprzedawane z odpowiednią marżą sprzedażową [4].

Wiele wartościowej wiedzy o tym, jak stworzyć skuteczny landing page na Black Friday można odnaleźć w wywiadzie z Andrzejem Bieda, który przeprowadziła Karolina Matyska z Senuto.

W skrócie, tworząc landing page, powinniśmy zadbać o:

  • responsywność strony internetowej,
  • publikację opinii i recenzji klientów,
  • możliwość zapisania się do formularza,
  • zachęcenie do mikrokonwersji,
  • możliwość filtrowania i sortowania produktów,
  • weryfikację poprawności działania mechanizmów zakupowych,
  • trzymać landing page na tym samym adresie URL na kolejny Black Friday,
  • zadbać o atrakcyjny wygląd grafik i spójną identyfikację wizualną.

Optymalizacja on-site landing page’a

W ramach optymalizacji on-site landing page’a z okazji Black Friday, nie można zapomnieć o wykupieniu certyfikatu SSL. Poza tym należy pamiętać o zoptymalizowaniu znaczników <title> oraz metadescription. Do metaznacznika <title> i metadescription warto dodać rok, którego dotyczy akcja promocyjna.

Przykład zoptymalizowanych<title> i metadescription na Black Friday
Przykład zoptymalizowanych <title> i metadescription pod Black Friday

Pamiętajmy również o odpowiedniej strukturze nagłówków HTML, odpowiednio atrakcyjnej dla konsumentów warstwie tekstowej oraz przyjaznych URL’ach. Skompresujmy grafiki, aby te szybko ładowały się niezależnie od szybkości łącza internetowego. Oczywiście należy przypisać im odpowiednie atrybuty alt, uzupełnić znaczniki <title> zdjęć oraz umieścić pod zdjęciami stosowne opisy.

Treść powinna być optymalizowana na frazy Black Friday oraz Cyber Monday. Warto umieścić w treści również rok, którego dotyczy promocja. Do analizy fraz kluczowych oraz warstwy tekstowej posłużą Ci m.in. takie narzędzia jak: Senuto, Ahrefs, Planer Słów Kluczowych od Google czy Semstorm.

Dywersyfikuj frazy kluczowe. Dodawaj frazy Black Friday i Cyber Monday do fraz związanych z kategoriami produktowymi i samymi produktami oraz do fraz brandowych, jednak pamiętaj, że naczelną zasadą jest zadbanie o naturalny charakter tekstu. Tym samym, należy unikać przesycania warstwy tekstowej słowami kluczowymi, starając zachować rozsądne optimum. 

Warto również pozwolić klientom na dodawanie opinii, wykorzystując tzw. user generated content. Pozwoli nam to dodatkowo zwiększyć zaufanie wśród konsumentów, jak i zwiększyć nasycenie frazami treści na stronie.

Wydajność serwera i szybkość ładowania strony

Przygotowania do Black Friday i Cyber Monday powinny również skupić się na warstwie technicznej. Szczególnie w tym dniu konieczne jest zadbanie o odpowiednią wydajność serwerów i szybkie ładowanie strony.

Serwery muszą być przygotowane na wytrzymanie nawet kilkukrotnie większego ruchu niż na co dzień. Konieczne jest zwrócenie szczególnej uwagi na to, aby witryna – mimo dużego obłożenia serwerów – wczytywała się możliwie szybko na urządzeniach mobilnych.

Jak przyśpieszyć ładowanie się strony? Można to zrobić, wykonując wiele działań. Do najpowszechniejszych należy zaliczyć:

  • wybór odpowiednio wydajnego hostingu,
  • zastosowanie bezstratnej kompresji zdjęć,
  • stosowanie nowoczesnych formatów graficznych (webP lub HEIC),
  • zastosowanie Lazy loadingu,
  • minifikacja kodu, w tym wyeliminowanie niepotrzebnych skryptów,
  • caching,
  • zwiększenie tempa odpowiedzi serwera,
  • aktualizacja wtyczek,
  • minimalizacja przekierowań 301.

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Kolejną istotną kwestią związaną z optymalizacją SEO landing page’a przed Black Friday, jest profil linków wewnętrznych i zewnętrznych.

  • Linki wewnętrzne do landing page’a warto zagnieżdżać np. w banerze, który będzie publikowany na stronie głównej właściwej domeny sklepu. Dodatkowo warto zastosować pop-up lub inny, mniejszy baner, który będzie publikowany na każdej z podstron. Poza tym linki wewnętrzne warto umieścić także w treściach blogowych, co dodatkowo zwiększy moc SEO landingu.
  • Linki zewnętrzne kierujące do Landing Page’a powinny pochodzić z witryn o możliwie dużym współczynniku DR i TF. Warto również publikować artykuły sponsorowane kierujące do landing page’a oraz całej akcji promocyjnej na portalach o dużym ruchu. Dzięki temu nie tylko zadbamy o dobry profil linków zewnętrznych, ale i wygenerujemy sporo dodatkowego ruchu kierowanego wprost na landing page.
  • Linki zewnętrzne można również uzyskiwać np. z zestawień produktów i sklepów, które biorą udział w akcji z okazji czarnego piątku oraz z porównywarek cen.
  • Planując działania z zakresu content marketingu kierującego ruch do landing page’a, warto starać się tworzyć wirusowe treści, które będą chętnie udostępniane i którymi internauci będą się chętnie dzielić w mediach społecznościowych i między sobą. Świetnie sprawdzą się w tym celu wideo, które obecnie są jednym z bardziej promowanych formatów na Facebooku i Instagramie. Warto również wykorzystać Pinteresta oraz wyszukiwarkę grafik Google, publikując estetyczne i atrakcyjne wizualnie infografiki.

Content marketing powinien być tworzony wielokanałowo, przy czym każdy kanał powinien docierać do potencjalnych konsumentów w nieco inny sposób. Warto w tym celu skorzystać z modelu AIDA [5]. Można go zastosować w następujący sposób:

  • A – Attention – 1-2 tygodnie przed Black Friday wypuszczenie mailingu i informacji w mediach społecznościowych, że w sklepie internetowym zbliża się akcja promocyjna z okazji Black Friday. Można w tym celu również zrealizować kilka artykułów sponsorowanych (optymalnie z linkiem dofollow).
  • I – Interest – publikacja artykułów sponsorowanych przedstawiających topowe promocje i produkty, które zostaną przecenione.
  • D – Desire – publikacja recenzji, prezentacji, testów czy vlogów; współpraca z influencerami; artykuły gościnne i blogowe oraz teksty sponsorowane promujące tzw. „przyciągacze”.
  • A – Action – motywowanie do wzięcia udziału w akcji promocyjnej, zakupów i mikrokonwersji w mediach społecznościowych.

Google Moja Firma

Nie można zapomnieć o wizytówce Google Moja Firma. Warto w niej opublikować wpis dotyczący promocji z okazji Black Friday, a także wykorzystać funkcjonalność „Produkty”, aby zaprezentować produkty objęte promocją. Istotną kwestią jest również dodanie do każdego linku publikowanego w ramach wizytówki Google Moja Firma odpowiednich tagów UTM pozwalających zidentyfikować w Google Analytics wygenerowany przy pomocy tego kanału ruch.

Analiza danych

Przed czarnym piątkiem warto popełnić analizę i weryfikację danych z ostatnich lat. W szczególności należy zweryfikować, które działania się sprawdziły i jakie produkty cieszyły się największą popularnością.

Warto również wyznaczyć mikro- i makrocele, które będą wskaźnikami skuteczności akcji promocyjnej. W ramach mikro- i makrocelów warto wziąć pod uwagę wartość sprzedaży, średnią wartość koszyka, ruch na stronie docelowej z podziałem na UU (unikalnych użytkowników), sesje czy źródła ruchu. Warto również mierzyć mikrokonwersje związane z zapisem do newslettera czy polubień profilów sklepu w mediach społecznościowych.

SEO na Black Friday – Podsumowanie i najważniejsze wnioski

Black Friday to poważne wydarzenie, do którego warto przygotowywać się z odpowiednio dużym zapasem czasowym. Pamiętajmy jednak, że praca nad SEO sklepu nie powinna ograniczać się wyłącznie do czasu około-czarnopiątkowego, bowiem sklep powinien być pozycjonowany i optymalizowany przez okrągły rok.

Sukces promocji oferty z okazji Black Friday w dużej mierze opiera się na dobrej koordynacji wszystkich działań marketingowych – zarówno tych wykonywanych po stronie SEO, jak i po stronie SEM.


Źródła

[3] Tamże

Blog
  • 23 maja 2024
    Podsumowanie pierwszego Google Search Central Live w Polsce – czy było warto?
    Emilia Pikora
  • 11 grudnia 2023
    Link Juice – SEOwy napój mocy
    Jan Raszyński
  • 27 listopada 2023
    Pozycjonowanie strony na WordPressie. Praktyczne porady
    Jakub Iżycki
  • 13 listopada 2023
    Keyword stuffing – co to jest i jak działa na wyszukiwarkę?
    Mateusz Surowiec
  • 16 czerwca 2023
    Linkowanie wewnętrzne w SEO — klucz do sukcesu Twojej strony
    Marketing Match
  • 7 grudnia 2022
    Link kanoniczny — co to jest i kiedy używać kanonicznych adresów URL?
    Natalia Koncewicz
  • 9 listopada 2022
    Skuteczne YouTube SEO w 8 krokach
    Olga Zboina
  • 20 lipca 2022
    Raport SEO — co daje i z czego powinien się składać?
    Natalia Koncewicz
  • 6 lipca 2022
    Analiza konkurencji SEO. Jak ją znaleźć? Jaki ma wpływ na działania?
    Adriana Koczoń
  • 11 maja 2022
    Aktualizacja algorytmu Google ‘FRED’ – czyli jakość, jakość i jeszcze raz jakość
    Jan Raszyński
  • 13 kwietnia 2022
    Mobilegeddon – armagedon czy straszak Google?
    Jan Raszyński
  • 9 marca 2022
    Core Web Vitals – podstawowe wskaźniki internetowe, czy zmienią oblicze SEO? – Opinie ekspertów
    Jan Raszyński
  • 9 lutego 2022
    Pozycjonowanie stron i sklepu internetowego w Shoper
    Marketing Match
  • 12 stycznia 2022
    Jak zoptymalizować treści pod SEO dzięki Surfer?
    Natalia Koncewicz
  • 25 listopada 2021
    Czym jest lokalne SEO?
    Olga Zboina
  • 1 września 2021
    Google update – aktualizacje algorytmu w zwierzęcym wydaniu
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2021
    Osierocone strony (orphaned pages): czym są i jak sobie z nimi radzić?
    Jacek Wawryszczuk
  • 28 lipca 2021
    Wyszukiwanie głosowe a SEO – czy nadszedł już czas na optymalizację?
    Natalia Koncewicz
  • 13 kwietnia 2021
    SEO dla Google vs Bing vs DuckDuckGo
    Olga Zboina
  • 31 marca 2021
    23 wtyczki SEO do Google Chrome, które ułatwiają specjalistom SEO życie
    Jacek Wawryszczuk
  • 17 marca 2021
    Błędy 404 „Strona nie istnieje” – Megaporadnik SEO
    Patryk Bosek
  • 17 lutego 2021
    PageRank Google – jak ustalana była do niedawna wartość stron internetowych przez roboty Google?
    Bartłomiej Giedyk
  • 3 lutego 2021
    Przyjazne Adresy URL – jak tworzyć linki zgodne ze sztuką SEO?
    Jacek Wawryszczuk
  • 20 stycznia 2021
    Meta description – co to jest, jak je tworzyć?
    Olga Zboina
  • 10 stycznia 2021
    Nagłówki HTML – jak z nich korzystać?
    Bartłomiej Giedyk
  • 1 października 2020
    Nowa funkcjonalność Linkbuildingowa w Ahrefsie – Link Opportunities
    Jan Raszyński
  • 28 kwietnia 2020
    Wizytówka Google Moja Firma – jak promować firmę na rynku lokalnym?
    Jan Raszyński
  • 26 sierpnia 2019
    Optymalizacja i pozycjonowanie – podstawowe narzędzia SEO
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2019
    Linkowanie wychodzące
    Patryk Bosek