Co to jest Black Friday? Geneza święta zakupów
Zacznijmy jednak od początku. Czym jest Black Friday i skąd się wziął? Zwyczaj ten przywędrował do Europy ze Stanów Zjednoczonych, w których propagowany jest od początku XXI wieku.
Black Friday jest traktowany w USA jako pierwszy dzień sezonu zakupowego przed Bożym Narodzeniem. W czarny piątek sklepy przygotowują specjalne oferty promocyjne, zniżki, jednorazowe okazje, a także wydłużają godziny otwarcia.
W Polsce Black Friday celebrowany jest od 2015 roku, przy czym w każdym kolejnym roku święto to organizowane jest z coraz większym rozmachem.
Kiedy jest Black Friday?
Black Friday przypada na pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia. Następnym coraz popularniejszym komercyjnym świętem, które następuje niemal bezpośrednio po czarnym piątku, jest Cyber Monday.
Cyber Monday zawsze organizowany jest w pierwszy poniedziałek po Black Friday. Warto zaznaczyć, że 6 razy w ciągu 7 ostatnich lat Black Friday wypada w ostatni piątek listopada.
Black Friday w Polsce – czy warto przygotować swój sklep online?
Głównym powodem i zarazem motywatorem do tego, aby odpowiednio dostosować swój sklep internetowy przed czarnym piątkiem, jest ogromna i nieustannie rosnąca z każdym rokiem popularność tego wydarzenia wśród konsumentów. Obecnie aż 75% Polaków zadeklarowało udział w wielu spośród mnóstwa akcji promocyjnych organizowanych w ramach Black Friday przez sektor e-commerce. Co więcej, ogromny potencjał Black Friday sprawił, że to jednodniowe święto przekształciło się – zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami konsumentów – w całotygodniowy maraton zakupowy [1].
Według raportu GfK „Point of Sales Tracking” opublikowanego w 2018 roku 37 proc. Polaków w Black Friday planowało wydać zdecydowanie więcej niż w roku ubiegłym (czyli 2017). Na podstawie przytoczonego badania 46 proc. respondentów w 2018 roku miało zamiar wydać porównywalny budżet na promocje z okazji Black Friday, a jedynie 3 proc. badanych miało w planach wydać mniejsze kwoty [2].
W 2018 roku 26 proc. konsumentów na promocje z okazji czarnego piątku planowało wydać między 500 a 1000 zł, a ponad 20% respondentów szykowało budżet przekraczający 1000 zł. Średnia kwota planowanych wydatków z okazji czarnego piątku wynosiła 382 zł [3].
Black Friday w sklepach internetowych – jak się przygotować?
Przygotowania do Black Friday warto zacząć jak najwcześniej. Święto to z roku na rok skupia coraz większą rzeszę konsumentów, przez co konkurencja na rynku e-commerce staje się coraz zacieklejsza.
Landing Page na Czarny Piątek
Pierwszym działaniem, które warto wziąć pod uwagę, szykując się do czarnego piątku, jest stworzenie atrakcyjnego wizualnie i zgodnego z UX (z ang. User Experience – doświadczeniami użytkowników) landing page’a, czyli innymi słowy strony lądowania. Istotnym elementem takiej strony jest licznik odmierzający czas do rozpoczęcia oferty promocyjnej.
Landing page pozwoli generować mikrokonwersje, a wraz z nimi ciepłe i gorące leady, czyli zbierać dane konsumentów mniej lub bardziej zmotywowanych do zakupów. Takimi mikrokonwersjami, które pozwolą gromadzić bazę potencjalnych klientów może być np. zapisanie się do newslettera lub pobranie aplikacji mobilej. Mikrokonwersją może być również rejestracja konta użytkownika lub klienta. Pamiętajmy, aby personalizować komunikację na landing page’u. Pozwoli to skuteczniej zmotywować do konwersji lub mikrokonwersji potencjalnych klientów.
Co więcej, strona lądowania pozwoli pokazać klientom zajawki produktów i promocji, które będą uruchomione wraz z rozpoczęciem akcji promocyjnej. Warto pokusić się o segmentację oferty produktów na tzw. „przyciągacze”, które będą opatrzone największymi rabatami, „zalegacze”, które zalegają w magazynie, a Black Friday jest świetną okazją, aby się ich pozbyć oraz na produkty w promocyjnej cenie, które będą sprzedawane z odpowiednią marżą sprzedażową [4].
Wiele wartościowej wiedzy o tym, jak stworzyć skuteczny landing page na Black Friday można odnaleźć w wywiadzie z Andrzejem Bieda, który przeprowadziła Karolina Matyska z Senuto.
W skrócie, tworząc landing page, powinniśmy zadbać o:
- responsywność strony internetowej,
- publikację opinii i recenzji klientów,
- możliwość zapisania się do formularza,
- zachęcenie do mikrokonwersji,
- możliwość filtrowania i sortowania produktów,
- weryfikację poprawności działania mechanizmów zakupowych,
- trzymać landing page na tym samym adresie URL na kolejny Black Friday,
- zadbać o atrakcyjny wygląd grafik i spójną identyfikację wizualną.
Optymalizacja on-site landing page’a
W ramach optymalizacji on-site landing page’a z okazji Black Friday, nie można zapomnieć o wykupieniu certyfikatu SSL. Poza tym należy pamiętać o zoptymalizowaniu znaczników <title> oraz metadescription. Do metaznacznika <title> i metadescription warto dodać rok, którego dotyczy akcja promocyjna.
Pamiętajmy również o odpowiedniej strukturze nagłówków HTML, odpowiednio atrakcyjnej dla konsumentów warstwie tekstowej oraz przyjaznych URL’ach. Skompresujmy grafiki, aby te szybko ładowały się niezależnie od szybkości łącza internetowego. Oczywiście należy przypisać im odpowiednie atrybuty alt, uzupełnić znaczniki <title> zdjęć oraz umieścić pod zdjęciami stosowne opisy.
Treść powinna być optymalizowana na frazy Black Friday oraz Cyber Monday. Warto umieścić w treści również rok, którego dotyczy promocja. Do analizy fraz kluczowych oraz warstwy tekstowej posłużą Ci m.in. takie narzędzia jak: Senuto, Ahrefs, Planer Słów Kluczowych od Google czy Semstorm.
Dywersyfikuj frazy kluczowe. Dodawaj frazy Black Friday i Cyber Monday do fraz związanych z kategoriami produktowymi i samymi produktami oraz do fraz brandowych, jednak pamiętaj, że naczelną zasadą jest zadbanie o naturalny charakter tekstu. Tym samym, należy unikać przesycania warstwy tekstowej słowami kluczowymi, starając zachować rozsądne optimum.
Warto również pozwolić klientom na dodawanie opinii, wykorzystując tzw. user generated content. Pozwoli nam to dodatkowo zwiększyć zaufanie wśród konsumentów, jak i zwiększyć nasycenie frazami treści na stronie.
Wydajność serwera i szybkość ładowania strony
Przygotowania do Black Friday i Cyber Monday powinny również skupić się na warstwie technicznej. Szczególnie w tym dniu konieczne jest zadbanie o odpowiednią wydajność serwerów i szybkie ładowanie strony.
Serwery muszą być przygotowane na wytrzymanie nawet kilkukrotnie większego ruchu niż na co dzień. Konieczne jest zwrócenie szczególnej uwagi na to, aby witryna – mimo dużego obłożenia serwerów – wczytywała się możliwie szybko na urządzeniach mobilnych.
Jak przyśpieszyć ładowanie się strony? Można to zrobić, wykonując wiele działań. Do najpowszechniejszych należy zaliczyć:
- wybór odpowiednio wydajnego hostingu,
- zastosowanie bezstratnej kompresji zdjęć,
- stosowanie nowoczesnych formatów graficznych (webP lub HEIC),
- zastosowanie Lazy loadingu,
- minifikacja kodu, w tym wyeliminowanie niepotrzebnych skryptów,
- caching,
- zwiększenie tempa odpowiedzi serwera,
- aktualizacja wtyczek,
- minimalizacja przekierowań 301.
Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Kolejną istotną kwestią związaną z optymalizacją SEO landing page’a przed Black Friday, jest profil linków wewnętrznych i zewnętrznych.
- Linki wewnętrzne do landing page’a warto zagnieżdżać np. w banerze, który będzie publikowany na stronie głównej właściwej domeny sklepu. Dodatkowo warto zastosować pop-up lub inny, mniejszy baner, który będzie publikowany na każdej z podstron. Poza tym linki wewnętrzne warto umieścić także w treściach blogowych, co dodatkowo zwiększy moc SEO landingu.
- Linki zewnętrzne kierujące do Landing Page’a powinny pochodzić z witryn o możliwie dużym współczynniku DR i TF. Warto również publikować artykuły sponsorowane kierujące do landing page’a oraz całej akcji promocyjnej na portalach o dużym ruchu. Dzięki temu nie tylko zadbamy o dobry profil linków zewnętrznych, ale i wygenerujemy sporo dodatkowego ruchu kierowanego wprost na landing page.
- Linki zewnętrzne można również uzyskiwać np. z zestawień produktów i sklepów, które biorą udział w akcji z okazji czarnego piątku oraz z porównywarek cen.
- Planując działania z zakresu content marketingu kierującego ruch do landing page’a, warto starać się tworzyć wirusowe treści, które będą chętnie udostępniane i którymi internauci będą się chętnie dzielić w mediach społecznościowych i między sobą. Świetnie sprawdzą się w tym celu wideo, które obecnie są jednym z bardziej promowanych formatów na Facebooku i Instagramie. Warto również wykorzystać Pinteresta oraz wyszukiwarkę grafik Google, publikując estetyczne i atrakcyjne wizualnie infografiki.
Content marketing powinien być tworzony wielokanałowo, przy czym każdy kanał powinien docierać do potencjalnych konsumentów w nieco inny sposób. Warto w tym celu skorzystać z modelu AIDA [5]. Można go zastosować w następujący sposób:
- A – Attention – 1-2 tygodnie przed Black Friday wypuszczenie mailingu i informacji w mediach społecznościowych, że w sklepie internetowym zbliża się akcja promocyjna z okazji Black Friday. Można w tym celu również zrealizować kilka artykułów sponsorowanych (optymalnie z linkiem dofollow).
- I – Interest – publikacja artykułów sponsorowanych przedstawiających topowe promocje i produkty, które zostaną przecenione.
- D – Desire – publikacja recenzji, prezentacji, testów czy vlogów; współpraca z influencerami; artykuły gościnne i blogowe oraz teksty sponsorowane promujące tzw. „przyciągacze”.
- A – Action – motywowanie do wzięcia udziału w akcji promocyjnej, zakupów i mikrokonwersji w mediach społecznościowych.
Google Moja Firma
Nie można zapomnieć o wizytówce Google Moja Firma. Warto w niej opublikować wpis dotyczący promocji z okazji Black Friday, a także wykorzystać funkcjonalność „Produkty”, aby zaprezentować produkty objęte promocją. Istotną kwestią jest również dodanie do każdego linku publikowanego w ramach wizytówki Google Moja Firma odpowiednich tagów UTM pozwalających zidentyfikować w Google Analytics wygenerowany przy pomocy tego kanału ruch.
Analiza danych
Przed czarnym piątkiem warto popełnić analizę i weryfikację danych z ostatnich lat. W szczególności należy zweryfikować, które działania się sprawdziły i jakie produkty cieszyły się największą popularnością.
Warto również wyznaczyć mikro- i makrocele, które będą wskaźnikami skuteczności akcji promocyjnej. W ramach mikro- i makrocelów warto wziąć pod uwagę wartość sprzedaży, średnią wartość koszyka, ruch na stronie docelowej z podziałem na UU (unikalnych użytkowników), sesje czy źródła ruchu. Warto również mierzyć mikrokonwersje związane z zapisem do newslettera czy polubień profilów sklepu w mediach społecznościowych.
SEO na Black Friday – Podsumowanie i najważniejsze wnioski
Black Friday to poważne wydarzenie, do którego warto przygotowywać się z odpowiednio dużym zapasem czasowym. Pamiętajmy jednak, że praca nad SEO sklepu nie powinna ograniczać się wyłącznie do czasu około-czarnopiątkowego, bowiem sklep powinien być pozycjonowany i optymalizowany przez okrągły rok.
Źródła
[3] Tamże